Barion Pixel
 info@greenx.hu / www.greenx.hu

Otthoni töltés árelőnye

Minden közterületi töltőn fizetni kell az e-autó-töltésért, igen magas összeget az otthoni árakhoz képest. Érdemes otthon tölteni, ha csak lehet.


Lássuk miért: 

Helyzet és költségek az utcán:

A Lidl bolthálózatának töltőin még nem kell fizetni, de itt 10-30 perc után leáll a töltés.  A legtöbb utcai oszlop viszont már fizetős. Ezek már nem jótékonysági intézmények, a korai beetetés időszaka elmúlt, már jóval drágábban adják a szolgáltatók az energiát, mint az otthoni konnektor.
Az állami (a Nemzeti Közművek nevű cég által üzemeltetett) Mobiliti márkanevű hálózaton a váltóáramú (AC)-töltésért 90-110 forintot számláznak kilowattóránkén (csomagfüggő)t, az ELMŰ-ÉMÁSZ-nál 99 forintot. A MOL váltóáramú töltése még durvább bír lenni: itt megkezdett töltések után számláz a cég, tehát az egyszeri, 1990 forintos AC-töltési díj vonatkozik egy ötperces rátöltésre is.

Az egyenáramú (DC) gyorstöltés még drágább, hiszen az üzemeltetők vissza akarják kapni a drága töltőberendezés árát, telepítését, kiépítését. A MOL-nál a villámtöltés is megkezdett töltési ciklusok szerint fizetendő, egy töltés 2990 forint, akár egy kWh-t veszünk fel, akár százat, a Shellnél 1925 forint egy ugyanilyen töltés.  Az Ionity négy magyarországi nagyteljesítményű töltőoszlopán kWh-nként 120-280 forintot kell fizetni: a díj attól függ, milyen pénzügyi szolgáltató alkalmazásával indítjuk a töltést. A Tesla saját Superchargmobil kivitel (EVSE)szágon nemhivatalosan még ingyenes, hivatalosan az új Teslák tulajdonosainak már itt is fizetni kellene.

Helyzet és költségek otthon:

Egy átlagos családnál, ahol a kedvezményes alapfelhasználást úgyis elviszik a háztartási gépek, a világítás, a szórakoztató elektronikai és számítástechnikai eszközök, egy elektromos autó töltése átlagosan körülbelül 35-40 forintra jön ki kilowattóránként. Legolcsóbban otthon, A2-es tarifára szerződve, az éjjeli időszakban, 22 és 06 óra között (nyáron 23 és 07 óra között) tölthetjük a villanyautót, 32-33 forintért kilowattóránként. 

Az A2 tarifa igénylésekor a megrendelőnek igazolnia kell, hogy ő az ingatlanon a szerződött energiafogyasztó és hogy van elektromos autója. Tulajdonosnak vagy üzembentartónak kell lennie. Az A2-es tarifával mért csatlakozót pedig úgy kell kialakítani, hogy az csak a kocsi töltésére legyen alkalmas. ( https://www.greenx.hu/termekek/fali-toltoallomas)

Tehát a normál "nappali" tarifa is lényegesen kedvezőbb, mint a fizetős nyilvános töltők tarifája. (35-40 Ft vs 90-110 Ft)

Az otthoni gyors töltés megvalósítása: 
A ma kapható elektromos autók túlnyomó része váltóáramról legfeljebb 7,4 kW teljesítménnyel képes tölteni. (Egy fázis, 230 voltos feszültség, 32 amper áramerősség: 7,36 kVA, kb. 7,4 kW.) Egy átlagos háztartásban, amely jellemzően 32 amperes vagy még kisebb csatlakozással rendelkezik, már ez is hálózati bővítést igényel, hogy a villanyórát ne csapja le, amikor a töltő kocsi mellé még felteszünk főni egy kávét is.
Felmerül a hálózat bővítés költsége, valamint az otthoni gyorstöltő beszerzése, ami lehet egyrészt mobil kivitel (EVSE), vagy a fentebb említett fali töltő is. Nálunk mindkettőt beszerezheti.