Barion Pixel
 info@greenx.hu / www.greenx.hu

Utcai töltőkábelek

A töltőkábel segítségével tudja a töltőkészüléket elektromos és plug-in-hybrid autója töltőbemenetére csatlakoztatni. (lásd utcai töltő és fali töltőberendezés)


Ha olyan töltőponthoz akar csatlakozni, amelyben nincs fixen beépített kábel, csak egy csatlakozó aljzat, akkor egy külön töltőkábelt kell használnia. Annak, aki elektromos autóval rendelkezik mindenképpen érdemes egy ilyen töltőkábelt beszereznie, mert a nyilvános töltőpontok többségéhez csak ezzel tudja autóját hozzákapcsolni. A töltőpontok csatlakozója egész Európában szabványos, így ugyanazzal a kábellel bármely töltőponthoz kapcsolódhat belföldön és külföldön egyaránt.

A töltőkábelen nagy áramerősség folyik át, amikor tölti a járművet. Ezért a kábelek fontos paramétere, hogy mekkora maximális töltőáramra vannak méretezve. Ha a vezeték keresztmetszete nem elegendően nagy a töltőáramhoz, akkor a kábel melegedni fog, extrém esetben elolvadhat és kigyulladhat. Ezért nagyon fontos, hogy csak minőségi, megbízható forrásból származó töltőkábelt használjon. A házilag barkácsolt és rossz minőségű töltőkábelek nagyon veszélyesek!

A készülék mindig csak akkora töltőáramot engedélyez, amire a töltőkábel méretezve van. Ezért a töltőkábel is befolyásolhatja, hogy milyen teljesítménnyel – és így milyen gyorsan – tudja feltölteni autóját.

Ezért célszerű nagyobb kapacitású (pl. 32 amperes) töltőkábelt vásárolni. Ezek a kisebb (16 amperes) kapacitású töltőkábeleknél valamivel ugyan többe kerülnek, de már rövidtávon is megtérül ez a minimális többlet befektetés a gyorsabb töltés lehetőségében és a nagyobb biztonságban. Valamint ha új elektromos autó beszerzését fontolgatja, akkor a nagyobb kábel nagy valószínűséggel használható lesz az új autónál is, nem kell újat venni.

A töltőkábelben három (1 fázisú töltő esetében), vagy öt (háromfázisú töltőkben) vastag elektromos vezeték van, amelyeken a nagy áramerősségű töltőfeszültséget vezetik a járműhöz (fázis – vagy három fázis – nulla és védőföld). Ezen kívül egy vékonyabb vezetéken vezetik a Control Pilot (CP) jelet, ami a töltőpont vezérlője és a jármű közötti adatkommunikációt biztosítja. A töltőcsatlakozókon ezen kívül van egy úgy nevezett „Proximity Pilot”, vagy közelítés-érzékelő kontaktus is.

A töltőkábel vezetékeire a töltésvezérlő csak azután kapcsol áramot, ha az biztonságosan csatlakoztatva van mind a töltőponthoz, mind a járműhöz és az adatkommunikáció sikeres.

A töltőkábelek speciális csatlakozókkal kapcsolódnak a járművek töltőbemeneteire. A Mode 2 és Mode 3 (váltakozó áramú – AC) töltőkhöz az elektromos autókba jelenleg kétféle csatlakozót építenek be, az ú.n. Type 1, vagy Type 2 csatlakozót. Mindig az elektromos jármű gyártójának döntése, hogy melyik szabvány szerinti AC töltőcsatlakozót használja.

A Type 1 csatlakozót – mivel összesen 3 nagyáramú kontaktussal rendelkezik – csak 1 fázisú AC töltésre használják.
A Type 2 (vagy IEC 62196 szabvány szerinti) csatlakozó öt nagyáramú kontaktussal rendelkezik a két (CP és PP) segédkontaktus mellett. Ezért ez a csatlakozó nagyobb teljesítményű, 3 fázisú AC töltésre is használható – de csak abban az esetben, ha töltőkábel és a jármű fedélzeti töltője is 3 fázisú.

Ennél a csatlakozó-típusnál a rögzítést egy, az aljzatba épített, mágneses, vagy motoros működtetésű zár-stift biztosítja, ami lehetetlenné teszi a csatlakozó kihúzását az aljzatból töltés közben.

Töltőkészülék és töltőkábel vásárlása előtt mindig ellenőrizni kell, hogy az adott autó-típushoz milyen csatlakozóval szerelt kábelt kell használni. Soha ne használjon semmilyen átalakítót, toldót, hosszabbítót a töltőkábelhez! Ezt a vonatkozó szabvány is kifejezetten tiltja, mert életveszélyes lehet!

Az európai töltőpontokba azonban mindig szabványos Type 2 csatlakozó aljzatot építenek. Így – függetlenül attól, hogy a jármű felöli oldalon Type 1, vagy Type 2 csatlakozó van-e, a töltő felöli oldalon mindig csak Type 2 csatlakozó lehet. 

A töltő- és jármű felőli oldalt még a Type2- Type2 típusú kábelek esetében sem lehet felcserélni. A töltőpont felőli oldalon ugyanis mindig „apa”, a jármű felőli oldalon pedig „anya” típusú csatlakozó van.

Otthoni mobil elektromos autó töltő (EVSE)

Az EVSE betűszó az angol Electric Vehicle Supply Equipment kifejezés rövidítése, ami Elektromos Járművet Tápláló Eszközként lehetne lefordítani.  Az EVSE tulajdonképpen az az eszköz, amit szinte mindenki elektromos autó töltőnek hív. EVSE tehát az a box, amit az autóhoz adnak, hogy a rajta lévő egyik kábelt a konnektorba, a másikat pedig az autóba csatlakoztatva feltölthessük az autónk akkumulátorát. 

Az EVSE-nek két fontos feladata van: egyrészt az autó kérésének megfelelően kapcsolja és megszakítja az áramkört, hogy az autóba menő csatlakozó érintkezőin csak akkor legyen feszültség, amikor az tényleg csatlakoztatva is van az autóhoz, és az autó kész az elektromos áram fogadására, illetve közli az autóval, hogy ebből az energiaforrásból (pl, konnektor) maximum milyen áramerősséggel lehet áramot nyerni.
A jármű töltése 230V-os konnektorról:

A Mode 2 EVSE töltőkkel konnektorokból lehet tölteni az elektromos autót. Elvileg bármilyen 230V-os háztartási konnektoron keresztül kapcsolódhatnak az elektromos hálózathoz. Elvileg.
A gyakorlatban ki nem látott még elszenesedett konnektort és összeolvadt vezetékeket? A háztartási konnektorokat ugyanis nem olyan folyamatos, nagy terhelésre tervezték, amit egy autó Mode 2 töltője jelent. Ezért ezekhez a töltőkhöz is célszerű kiépíteni olyan, érintésvédelmi kapcsolóval (FI relé) ellátott, ipari kivitelű konnektort a garázsban, amely elviseli a folyamatos, nagyteljesítményű igénybevételt.

Az autók gyári tartozék töltője általában nem több, mint 10A töltőáramot biztosít a járműnek. A gyártók  biztonsági okokból limitálják 10 Amperben a töltőáramot, hogy az gyengébb teljesítményű konnektorokkal is használható legyen.)

Azaz a töltési teljesítmény max. 2,3kW (a gyakorlatban kevesebb, mert bizonyos veszteségek is fellép). Egy ilyen töltő például egy 30kWh-ás akkumulátor teleppel szerelt autót legalább 14-15 óra alatt tölt föl. Egy ilyen autó fedélzeti töltője pedig több, mint 3kW, vagy akár 6kW töltési energiát is képes lenne kezelni. Így, ha például ezt az autót egy 16A-es (3,7kW) töltővel töltenénk, akkor akár 9-10 óra alatt tudnánk teljesen feltölteni. Ez 38%-kal kevesebb idő és tényleg egy éjszaka alatt – amíg alszunk – teljesen feltöltődhet a kocsi. A Greenx webáruház minőségi 16-32A termékeket forgalmaz.

Ha kihasználjuk a 6kW-os fedélzeti töltő lehetőségét, akkor akár 5-6 óra alatt elvégezhető a töltés. Ehhez viszont olyan töltőpontra van szükség, ami képes ilyen teljesítménnyel tölteni az autót. És olyan elektromos hálózatra, amely képes ekkora töltőáramot biztosítani. A kettő szorosan összefügg egymással.

Cégünk a töltők forgalmazása mellett, aktív segítséget tud nyújtani a szakszerű és üzembiztos telepítésben.

Fali töltő (EVSE)

Utcai töltőoszlop